søndag 7. oktober 2012

Skumrinngstimen - Johan Theorin


Utgitt på Gyldendal Norsk Forlag AS i 2008. Oversettelse: Kari Bolstad.

En liten gutt forsvinner på Öland og mere enn 20 år senere får familien en slitt barne-sandal tilsendt i posten. 
Først nå får barnets mamma Julia Davidsson høre om Nils Kant, som en gang satte skrekk i folk på øya. Han forsvant lenge før Julias gutt ble borte. Likevel hevder flere at de har sett Nils - at han iblant vandrer omkring på det ölandske alvaret i skumringstimen. 
Hva skjedde egentlig for 20 år siden da gutten forsvant? 

Min mening: min første tanke er: utrolig velskrevet.  Jeg synes dette mer var en bok med en trist historie som finner sin løsning etter mange, mange år, enn en ren kriminalroman. Her var action fraværende, og istedet får leseren flotte karakter-skildringer, og en finurlig og troverdig historie. Dette var en bok jeg ikke klarte å legge i fra meg før siste side var lest. Anbefales virkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar