torsdag 14. mars 2013

Tråden - Victoria Hislop

Utgitt på Schibsted forlag 2012. 
Oversettelse: Lene Stokseth
Tråden er den tredje boka til Hislop. 
Historien starter i Thessaloniki i 1917. Den lille guttene Dimitri Komninos blir født samme natt som en enorm bybrann herjer Thessaloniki. Fem år senere må ei lita jente, Katerina, flykte til Hellas fordi hjemmet hennes i Lilleasis blir ødelagt av den tyrkiske hæren. Fra da av blir Dimitri og Katerina viktige for hverandre. 
Thessaloniki 2007: En ung gresk gutt, som har vokst opp i England, studerer nå i Hellas. Her får han sine besteforeldre til å fortelle deres livshistorie. Den gjør så stort inntrykk på ham, at den får følger for hans egen framtid. 
*****
Min mening: som det står på forsiden av boka; "Hislops beste". Jeg kan bare si meg enig. Dette er en varm historie om kjærlighet, ikke bare mellom mann og kvinne og i familien, men også på tvers av familiebånd, religion og kultur. Hun tar leseren med på en historisk vandring i gresk historie fra 1917 og fram til i dag, krydret med frodige personligheter. Godt språk og god oversettelse, og en nytelse å lese. Dette er en bok jeg ikke ønsket skulle ta slutt :) Jeg gleder meg allerede til hennes neste bok. . . 
Og selvfølgelig; den anbefales på det sterkeste!

2 kommentarer:

  1. Takk for tips om bok! Jeg noterer i boka mi. Det høres ut som jeg må lese/høre denne. Nå hører jeg på Salvadorena av Cecilia Samartin. Jeg dropper radio og TV og hører på bok. Kjempegod!

    Fortsatt fin torsdag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har ikke lest denne boka, bare "Øya", og den var en flott bok! Har tenkt å låne denne med det første, så takk for påminnelsen. Artig å finne nye blogger, så jeg legger bloggen din til lista mi. Ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett