torsdag 4. juli 2013

Dødsskipet - Yrsa Sigurdardòttir

Utgitt på Kagge forlag 2013. 
Oversettelse: Tiril Theresa Myklebost
Et eldre par står sammen med sitt barnebarn og venter på yachten som kommer inn mot Reykjaviks havnebasseng. Båten kommer fra Lisboa, og deres sønn Ægir, svigerdatteren Lara og barnebarna Arna og Bylgja har vært med på overfarten. Så viser det seg at det ikke er mennesker ombord, mannskapet på tre er sporløst forsvunnet sammen med den lille familien. Ingen av livbåtene er sjøsatt og alt ser ut som normalt ombord. Hva har egentlig skjedd? 
Ægirs foreldre oppsøker advokat Tòra Gudmundsdòttir for å få hjelp til å få utbetalt livsforsikringen Ægir og Lara hadde. Og hva skal de gjøre med minstejenta? Er de for gamle til å få omsorgsretten til sitt 2 år gamle barnebarn?
Min mening: Dette er bok nr. 4 som har med advokat Tòra som hovedperson. Jeg liker hennes karakter og humor i den ellers så dystre rammen. Kunne gjerne "sett" mer til hennes liv utenom jobben som advokat, uten at det hadde forringet historien på noen måte (tror jeg). 
Ellers er dette en mørk og dyster fortelling, og enkelte ganger gikk det kaldt nedover ryggen på meg mens jeg leste. Pledd og god belysning er å anbefale :) Dette er  en historie som kan virke helt urealistisk, men som viser seg å ikke være det allikevel...
Velskrevet og med godt språk (god oversettelse). 
Dette er nok et mesterverk fra Yrsa Sigurdardòttir :) 
Ei bok som er vanskelig å legge fra seg !




1 kommentar:

  1. Dette høres dramatisk ut! Ble egentlig litt nysgjerrig på denne....

    Fortsatt god sommer! Siste dag på "jobb" i dag. Travelt, men morsomt. Nå sover Sigurd så jeg rekker muligens både å hekle sammen noen ruter og vaske et golv.

    Klem

    SvarSlett