fredag 25. oktober 2013

Når himmelen faller ned - Jennifer Cody Epstein


Front forlag 2013
Oversettelse: Benedicta Windt-Val

Det er under annen verdenskrig; Yoshi, ei jente på femten år, bor i Japans hovedstad, Tokyo. En kveld hun er på vei hjem, bomber amerikanerne byen. På svært kort tid er halve byen utslettet og flere tusen japanere drept. 
Yoshis liv og skjebne nøstes sammen med tre amerikanere. Dette er historien om den skjebnesvangre skaden fiender kan påføre hverandre, og om hvordan de kan finne tilbake til hverandre.
Min mening: jeg hadde ganske høye forventninger til denne romanen etter å ha lest "Maleren fra Shanghai", og jeg ble nok litt skuffet. Boka er bra, men jeg synes den var litt for rotete i forhold til de ulike årstallene,stedene og personen og jeg synes det var litt vanskelig å holde tråden. Jeg måtte stadig tilbake og se på by, årstall og person-navn for å "nøste" i historien. Og jeg synes personenes relasjon til hverandre delvis var søkt og lite troverdig. Så alt i alt var ikke dette noen "høydare", synes jeg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar