onsdag 2. november 2016

Den tredje stemmen . Cilla og Rolf Börjlind

Gyldendal forlag 2014
Oversettelse : Kjell Jørgen Holbye

Dette er bok nummer to med Olivia Rönning og Tom Stilton. 
Ei blind dame blir funnet drept og partert i Marseille. Hun har tidligere jobbet som som levende målskive på et sirkus. Mordet går hardt inn på Abbas, en venn av Tom Stilton. De to reiser til Frankrike for å finne drapsmannen. 
Samtidig blir tollbetjent Bengt Sahlmann funnet hengt i sitt hjem like utenfor Stockholm. Det som først ser ut som selvdrap, viser seg å være et reelt drap. Har drapet noe å gjøre med et stort narkotikabeslag som Sahlmann har foretatt?
Olivia Rönning er nesten nabo med Sahlmann og hans etterlatte datter, og trekkes ufrivillig inn i saken. Sporene hun følger, krysser saken som Tom Stilton jobber med, og de starter samarbeidet. 

Min mening: Dette er en sterk oppfølger til den første bok om Olivia og Tom. Forfatterne evner å videreføre alle personlige relasjoner og berørte karakterer fra den første boka, på en særdeles genial og troverdig måte. 
Historien er så godt sammensatt og så spennende at det er umulig å legge fra seg boka før siste side er lest. 
Nevnte jeg oversettelsen? Jeg synes den er meget bra, både i denn og den første boka "Springflo".
Dette er virkelig lesverdig krim! Anbefales!
Jeg gleder meg til å ta fatt på bok nr. tre, som kom i 2015 :) 
P.S. Dette er bøker som absolutt bør leses i rekkefølge.

*****

1 kommentar:

  1. Takk for bok-anbefaling! Jeg leser altfor lite for tiden, men strikker både seint og tidlig. Men absolutt interessant å høre om lesverdige bøker!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett