lørdag 25. mai 2019

Etter oss - Gunn Marit NIsja




Bildet lånt fra Adlibris.no


Cappelen Damm 2017

Ingrid sitter igjen som enke etter Arvid etter mange års ekteskap. Hun har et anstrengt forhold til de to døtrene som er voksne og lever sine egne liv.Det har gått mer enn 40 år siden hun sluttet på folkehøgskole og sa ha det til sine venner. Nå tar hun opp igjen kontakten med de tre venninnene som sto henne nærmest – de som lovte hverandre å alltid holde kontakten. Er det lett å fortsette der man slapp for 40 år siden?   Hun tenker mye tilbake på året hun tilbrakte på folkehøgskole, og historien går vekselvis fra nåtid og tilbake til 1967 og Lundavang Folkehøgskole. Dette synes jeg gjorde historien springende og litt lite sammenhengende.
 Jeg opplever dette som en sår og trist historie, om Ingrid som faller inn i en «empty nest»-depresjon, og føler sorg over at ingen har bruk for henne lenger. Hva har vel hun å leve for nå? 

Jeg synes det vises lite varme mellom personene, det være seg hennes egne døtre, barnebarnet eller de gamle vennene hennes.

Nisja er flink til å beskrive relasjoner mellom mennesker, også der relasjonene er anstrengte og usikre. Troverdige dialoger og godt språk, og det mye å lese mellom linjene som alltid. Dette mener jeg er hennes styrke. Litt treg framdrift i historien, og ga meg ikke den «må bare lese en side til» - følelsen.Jeg synes ikke dette er Nisjas beste roman, men vil allikevel anbefale den. Det noe ved romanen som fanger meg.



2 kommentarer:

  1. Etter din anmeldelse fikk jeg faktisk lyst til å lese denne. Den er notert!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Hei, jeg heter Nira. Jeg var i et forhold med Anderson i årevis, men han slo opp med meg. Jeg prøvde alt jeg kunne for å få ham tilbake, men det var forgjeves. Jeg ville virkelig ha ham tilbake på grunn av kjærligheten jeg har til ham. Jeg tryglet ham med alt, ga løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til venninnen min, og hun foreslo at jeg skulle kontakte en trylleformler som kunne hjelpe meg med å fortrylle for å bringe ham tilbake. Selv om jeg aldri trodde på trollformler, hadde jeg ikke noe annet valg enn å prøve det. Så jeg sendte en e-post til trolldomslederen, og han forsikret meg om at alt ville være bra om tre dager, og at eksen min ville komme tilbake til meg. Overraskende nok skjedde det den andre dagen rundt klokken 16.00. Eksen min ringte meg, ba om unnskyldning for alt og sa at han ville ha meg tilbake fordi han elsket meg så høyt. Jeg ble så glad og gikk tilbake til ham. Vi begynte å leve lykkelig sammen igjen. Jeg lovet alle jeg kjenner som har et forholdsproblem at jeg ville henvise dem til den ene sanne og kraftige trollformleren som hjalp meg med problemet mitt. Hvis du trenger hans hjelp, kan du sende ham en e-post på babawalewiseman01@gmail.com. Han tilbyr ulike typer trylleformler, inkludert kjærlighetsformler, tapte kjærlighetsformler, skilsmisseformler, ekteskapsformler, bindende trylleformler, trolldomsbrudd, forvisning av en kjær fra fortiden, forfremmelsesformler, tilfredsstillelsesformler og kur mot alle sykdommer du lider av. Kontakt ham for en varig løsning på ethvert problem du måtte ha.via babawalewiseman01@gmail.com WhatsApp +2348136951551 Viber +2348136951551

    SvarSlett