onsdag 2. juli 2014

Sønnen - Jo Nesbø


Aschehoug forlag 2014. 

Narkomane Sonny er en grei fange i det moderne, fluktsikre fengselet Staten. Han finansierer dop-bruken sin ved å lytte til de andre innsattes skriftemål og gir dem syndsforlatelse. Noen visker om at Sonny soner for andres forbrytelser. 
Førstebetjent Simon Kefas er en politimann av den gamle skolen. Sonnys far, Ab Lofthus, sto sin sønn og Simon svært nær. For Sonny var faren idolet, for Simon var han ungdomsvennen og en god kollega. 
Verden ble snudd på hodet for både Sonny og Simon den dagen Sonnys far ble avslørt som korrupt og valgte å ta sitt eget liv. 
En dag får Sonny høre et skriftemål som forandrer alt. 

Min mening: Jeg må bare innrømme det; jeg elsker skrivestilen til Jo Nesbø. Og denne romanen er ikke noe unntak. 
Dette er hva jeg vil kalle "intelligent" krim, hvis det går an å bruke et slikt ord. Det er en sterk historie, som mot slutten er så intens at man skal ha svært sterk vilje for å klare å legge den fra seg. Jeg klare det ikke . . . 
Har du ikke lest Nesbø før, så bør du absolutt unne deg å lese bøker hans! Jeg synes de er gode, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar