onsdag 12. august 2015

Gyldne tider - Jan Mehlum

Publicom forlag as; første gang utgitt i 1996.
Veien fra oppvakt skolejente til narkotika-dødsoffer ble mistenkelig kort for Cecilie. Da politiet velger å betrakte saken som nok et tilfeldig overdosedødsfall, påtar Tønsberg-advokaten Svend Foyn seg sitt første oppdrag som etterforsker. 
Bak småbyens pyntelige fasade, finner han ikke bare et brutalt narkomiljø, men også dystre forbindelser til mennesker i helt andre miljøer og til deres fortid. 

Min mening: dette er første boka i serien om advokaten Svend Foyn fra Tønsberg. Jeg synes boka har mange gode beskrivelser av hendelser og personer. Mehlum er helt klart en god observatør. Selve "plottet" var derimot veldig søkt. 
Jeg synes at denne romanen er litt famlende, og ikke det beste jeg har lest. Men nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg leser denne boken mange år etter at de er skrevet, og de ti neste venter i bokhylla. Jeg ser en romanfigur, Svend Foyn, med stort potensiale og gleder meg til fortsettelsen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar