torsdag 27. august 2015

Kalde hender - Jan Mehlum


Publicom forlag as 1998
Denne romanen fikk Rivertonprisen for beste norske kriminalroman i 1998.

En femten år gammel skinhead oppsøker advokaten Svend Foyn, men forsvinner ut av kontoret igjen uten å ha sagt et ord. Noen timer senere blir gutten  Elvis Kristiansen funnet død, overkjørt av toget. 
Foyn klarer ikke å slå seg til ro med at dette var et uhell. Hva var det gutten ville ham? Jo mer Foyn undersøker i Elvis sin historie, dess mer innfløkt virker saken. 

Min mening: Dette var virkelig bra! Etter en noe famlende første bok, har denne et stramt, fortettet og intens hendelsesforløp. Personbeskrivelsene er innsiktsfulle, karakterene og "plottet" er troverdige. Kanskje litt for troverdige, for det som skjer i boka kan ha skjedd eller det kan skje når som helst....
Tematikk som organisert kriminalitet, overgrep mot barn, narkotikamissbruk er dessverre ikke ukjent. 
Vi følger Foyns privatliv på sidelinjen, og det er en spennende karakter. Jeg gleder meg til å følge han framover i de neste bøkene. 
Dette er en sterk roman, og jeg anbefaler den på det varmeste!

1 kommentar:

  1. Kanskje jeg skal ta med denne i feriekofferten? Artig at du anbefaler. Tror det er mange strikkere som leser også, men veldig få som omtaler bøker eller kommenterer.
    Takk skal du ha! Boka er notert.

    Riktig god helg fra Ingunn

    SvarSlett