fredag 9. september 2011

Reisen hjem - Lori Lansens

Originaltittel: Rush home road
Utgitt på norsk av juritzen forlag as 2011.
********
Dette er fortellingen om 5 år gamle Sharla som blir forlatt av sin hvite mor og plassert hos naboen, den svarte, ensomme damen Addy Shadd. Addy er 70 år og har dårlig helse, men et hjerte av gull, og hun blir som en bestemor for den vesle jenta. I tilbakeblikk blir leseren kjent med Addys dramatiske liv; som gravid 15-åring blir hun beskyldt for å være ansvarlig for brorens død, og hun blir forvist fra landsbyen de bor i. På sin lange reise bort fra hjemmet opplever Addy stor kjærlighet og grusomme svik, intens lykke og grenseløs sorg. Og hele tiden visker en stemme i henne at hun skal vende hjem. Når Sharla kommer inn i Addys liv, kan reisen hjem begynne.....
Hva skal jeg si? Dette er den andre boken av Lori Lansens jeg har lest, og jeg må si at den er bedre enn "Aldri alene" som jeg har skrevet om tidligere. Dette er nemlig en av de koseligste bøkene jeg har lest på lenge. Det er en handlingsmettet roman, og vel er den trist, men den rommer også så mye omtanke og nestekjærlighet at man ikke kan unngå å bli berørt...
Anbefales sterkt! 

1 kommentar:

  1. Skal i bokklubb i kveld og "diskutere" denne boka, og finne ut ka for ei bok me skal lese til neste gang. Fant bloggen din då eg søkte etter denne boka. Blei jo litt nysgjerrig då eg såg navnet ditt :)

    SvarSlett