torsdag 18. oktober 2012

Skyggerom - Jan -Erik Fjell

Utgitt på juritzen forlag as 2012
Dette er Fjells andre bok, og også i denne boka er handling lagt til Østfold.
Fortellingen er en parallellhistorie, hvor et drap i Sarpsborg flettes sammen med de verste kriminelle fra Øst-Europa. Sarpsborg politidistrikt får hjelp fra Kripos; Anton Brekke sendes også denne gangen til Østfold. Han er fortsatt like selvgod og flåsete, men i denne boka ser vi også en følsom og sårbar Brekke. Politistudenten Magnus Torp er nå ferdigutdannet, og ansatt i Sarpsborg. Han er fortsatt like ivrig i tjenesten og minst like stor beundrer av Brekke som før. Han får også denne gangen bli en del av Brekkes team.
Fortellingen rommer nesten alt; fra den verste råskap, de vondeste overgrep, hevn, vennskap og hemmeligheter. 
***
Min mening: En flott oppfølger til Tysteren som kom i 2010. 
Svært velskrevet, godt språk, gode person-karakteristikker, troverdig historie - finurlig lagt opp - og ikke minst en overraskende slutt. I tillegg må jeg si at det er moro å lese en roman hvor handlingen er lagt til Østfold ( "mitt" fylke); hans steds-beskrivelser er utrolig gode, ofte sett med et humoristisk skråblikk. 
Og hva betyr egentlig Skyggerom? Svaret får du om du leser boka! Og det bør du ; -)

2 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av Jan Erik Fjell enda men det tror jeg at jeg skl gjøre noe med. Oppdaget deg helt tilfeldig i dag og la meg til som følger. Gleder meg til å følge deg videre.
    Ha en fin dag!

    Hilsen Beathe

    SvarSlett
  2. Har lest både Tysteren og Skyggerom. Den første hadde jeg veldig sansen for. Likte Skyggerom også, selv om den ikke fenget meg like godt som Tysteren. Fjell bør ikke være redd for å bygge ut parallellfortellingene sine noe.Jeg tåler gjerne litt mere østeuropeisk mafiaintriger.

    Ser du skriver mye om krim, så bra!! Gleder meg til å lese flere krimanmeldelser!

    SvarSlett