torsdag 31. januar 2013

Journal 64 - Jussi Adler-Olsen


Aschehoug Forlag 2012. 
Oversettelse Erik Johannes Krogstad.
Dette er bok nr. fire i serien om Avdeling Q. 
Carl Mørck og hans kolleger får en 23 år gammel sak på bordet, som viser seg å omhandle grove overgrep mot kvinner. Helt fram til 1950 ble "upassende" jenter sendt til øya Sprogø, der misbruk og tvang var dagligdags. Dit kom Nete Hermansen, og i ettertid er spørsmålet hva som egentlig skjedde med henne; hvor ble det av henne og menneskene rundt henne? Mange av dem er "søkk" borte. Da Carl Mørck endelig tror han ser en sammenheng, dukker det opp en kaldblodig drapsmann.  
Min mening: Han skriver godt. Måten han bygger opp historiene på liker jeg veldig godt, og da jeg tror at jeg har forstått hele "greia" dukker det alltid opp noen ukjente faktorer som snur  på hele bildet. Det er også tilfellet i denne boka. Sånt liker jeg! Og humoren hans er bare stor! Jussi Adler-Olsen må bare leses : -)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar