onsdag 8. mai 2019

Mannen som ikke var morder - Hjorth Rosenfeldt

Bildet lånt fra adlibris.no

Orignaltittel: Det fördolda (2010)
Oversettelse: Håvard Syvertsen

Norsk utgave: Aschehoug forlag 2016

Hans Rosenfeldt er bl.a. kjent som mannen bak den populære svensk/danske tv-serien BROEN. 

Sammen med kollega Michael Hjort har de skapt karakteren Sebastian Bergman. En sexmisbrukende og traumatisert kriminalpsykolog. Sebastian er lynede intelligent, men også særs arrogant og porvoserende overfor sine kollegaer. 
I denne første boka "mannen som ikke var morder" forsvinner en gutt på 16 år. Rømt til Stockholm, sier politiet. Men så finner de ham i et tjern utenfor byen. Med hjertet skåret ut av kroppen.....

Min mening: En velskrevet, stram og godt komponert kriminalroman. Godt språk, men jeg savner flere små humoristiske stikk innimellom for å myke opp språket litt. En stram historie hvor ingen små detaljer er tilfeldige. Man ser sammenhengen til slutt, og jeg må innrømme at jeg ikke skjønte hvem som var morderen før helt på slutten. 
Spennede, litt avhengighetsskapende roman. Du vet: skal bare lese ei side til før jeg slukker lyset...... og plutselig har det gått en time og mange sider til. 
Liker du god krim, er det bare å prøve denne. Det er stor sjanse for at du vil like den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar