onsdag 1. august 2012

Kvinnen i buret - Jussi Adler-Olsen

Utgitt på norsk i 2009 på Aschehoug forlag. 
Oversettelse: Erik Krogstad

Den unge politikeren Merete Lynggaard er forsvunnet. Politiet etterforsker saken, men det har foreløpig ikke gitt resultater. Først da Kriminalinspektør Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nye avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer det et gjennombrudd i saken. Carl Mørck  er egentlig "parkert" i kjelleren under påskudd av Avdeling  Q, men den egentlige årsaken er at Carl Mørck er en urokråke som de gjerne vil ha ut av staben på politihuset. Samtidig gir opprettelsen av Avdeling Q politidistriktet flere millioner i ekstratilskudd til etaten. Så selv om Carl er den beste de har på huset, er ikke forventningene til den nye avdelingen særlig høye. Med seg i den nye avdelingen får Carl med seg en vaktmester og alt-mulig-mann, Hafez el-Assad. Selv om Assad ikke er så sterk i dansk, viser han seg  å være en mann man ikke bør undervurdere. 
Min mening: Dette var en krim som startet i 120 og bare hadde stigning der ifra. Godt språk, god driv i fortellingen, spennende og med masse humor. En bedre krim skal man lete lenge etter.
Jeg gleder meg allerede til de andre bøkene i serien :)

1 kommentar:

  1. Denne holder jeg på med nå og nå som jeg leser det du har skrevet her så gleder jeg meg enda mer til fortsettelsen.

    SvarSlett