fredag 26. juli 2013

Tusen strålende soler- Khaled Hosseini

Schibsted 2009
Oversettelse: Elisabet W. Middelthon
Historien handler om to afghanske kvinners liv hjennom 3 tiår med krig og Taliban-styre. 
Mariam er en harami, en uekte datter av en rik forretningsmann. Laila er ei moderne jente fra Kabul. 
Skjebnen gjør at kvinnene møtes, og de blir nære venner og kjemper sammen i en kamp mot brutale ektemenn, kvinners avhengighet av patriarkene i familien og kvinneundertrykkelse. 
Min mening: Denne boka leste jeg med en gang den kom ut på norsk, men dette er ei bok jeg ikke glemmer. Den er utrolig godt skrevet og med en slik driv i seg at det var umulig å legge fra seg boka. Jeg leste; ble forbanna, sint, lei meg og jeg tørket tårer over både det gode og alt det vonde som ble fortalt. Til å være en historie om så mye ondskap, sorg og urettferdighet har forfatteren klart å vise de gode sidene ved livet til sine hovedpersoner også. Dette er fortellerkunst på sitt aller beste. Jeg kommer nok til å lese den igjen om en stund. Har du ikke  lest den allerede, så for all del gjør det nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar