torsdag 19. desember 2013

Katalysatormordet - Hans Olav Lahlum

Cappelen Damm 2012
Dette er tredje boken om K2 og hans hjelper Patricia. 
Historien denne gangen utspiller seg i Oslo og Valdres i august 1970. 
K2 blir vitne til at ei ung jente desperat forsøker å komme med trikken på Smedstad. Hun rekker ikke trikken og neste gang K2 ser henne er hun død. Det viser seg at hun er blitt skutt. 
Det blir en ny sak for K2. 
Den unge jenta er en del av en gjeng politisk aktive ungdommer. Tre år tidligere var de alle på en hyttetur i Valdres hvor en av gjengen forsvant sporløst; den karismatiske lederen Falko Reinhardt. Jenta som nå to år senere ble skutt, er hans kjæreste. 
K2 forstår ganske raskt at han må se bakover i tid for å oppklare drapet. Og bare Patricia kan hjelpe ham denne gangen også, han merker ikke at hun har sine egne problemer å stri med...
Min mening: Det var greit å lese de to første bøkene om K2. Da synes jeg det historiske tilbakeblikket var fascinerende, og jeg levde greit med kronglete språk. Når jeg leste denne tredje boka, var derimot tålmodigheten min tynnslitt. Det er en kjedelig historie uten verken språklige eller dramatiske kromspring. 
Det beste i denne romanen synes jeg var dynamikken i forholdet mellom K2 og Patricia. Måten Lahlum beskriver K2s manglende selvinnsikt både på det menneskelige og faglige plan på, er fornøyelig! 
Hvis jeg skal lese flere av Lahlums krimbøker, må det bli etter en pause. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar