søndag 21. juni 2015

Ren samvittighet - Jan Mehlum


Publicom forlag 2014

Piken som lente seg fram i døra, kunne være omtrent femten år og fortsatt et barn. Ansiktet var overstrødd med fregner og håret var rødt. Hun hadde et voksent uttrykk i de grønne øynene. "Jeg har lest om deg. "sa hun. Stemmen var ikke barnslig. "Er du en sånn advokat som hjelper folk?" spurte hun. Jeg skjønte det ikke da, men spørsmålet skulle forandre livet mitt. 

Kort tid etter blir jenta funnet død. Advokat Svend Foyn er dermed en av de siste som så jenta i live. Han hadde lovet å hjelpe henne, og nå da hun er død, vil han holde sitt løfte å finne ut hva som har skjedd. Han engasjerer seg i saken, noe som ikke er spesielt populært hos politiet.....

Min mening: Dette er forfatterens fjortende bok om advokat Svend Foyn. For min del var det mitt første møte med denne forfatteren. Mehlum skriver godt, med enkelt, virkningsfullt språk og en realistisk og godt oppbygd historie. Det er ikke så mye "action" her, men det gjør historien enda mer realistisk. 
Det er mulig jeg har litt "skitten" tankegang, for jeg gjettet meg til løsningen sånn cirka halvveis i boka. Men dette var en bok jeg gledet meg over å lese. Nå har jeg kjøpt de fire første bøkene i serien og gleder meg til å lese dem! Anbefales!

1 kommentar:

  1. Takk for boktips! Noterer meg tittelen til det blir lese-tid igjen.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett